Savage Rivale: ‘Het bleef niet bij mooie beloftes, het werd ook waargemaakt.’

Savage Rivale is een Nederlands ontwerpbureau met niet alleen een bijzondere naam, maar ook een bijzonder verhaal. Zij ontwikkelen nieuwe concepten voornamelijk in de automotive sector. Het bedrijf is opgericht in 2008 door twee enthousiaste studenten met een gedeelde droom: Een eigen auto ontwerpen en deze in eigen beheer produceren. “Al van jongs af aan wil ik dingen zelf maken”, aldus Emile Pop, founder van Savage Rivale. De ambitie om zelf een supercar te ontwikkelen ontstond aan de Cote d’ Azur. Een jongensdroom werd werkelijkheid, mede door de hulp van Real1ze.

Een Nederlandse supercar
Het concept waarmee Savage Rivale bekend werd, was een vierdeurs cabrio coupé, een Nederlandse supercar. Samen met zijn studiegenoot Justin de Boer ging Emile aan de slag met de ontwikkeling van de Savage Rivale. Het prototype kon voor een groot deel door sponsering en in-kind investeringen worden gebouwd, mede door de crisis in 2008. Veel bedrijven hadden overcapaciteit en zagen het nut om dit initiatief te ondersteunen. “Daarna ging het wat moeizamer. Wij waren nog steeds die enthousiaste studenten die om geld bleven vragen”, aldus Emile.

1,2 miljoen subsidie
Martijn Feron sloot zich in 2010 aan bij Savage Rivale en vervulde tot 2014 de rol van CEO. Bas Krekelberg, een oud-studiegenoot van Martijn (en founder van Real1ze) zag op Martijn’s LinkedIn mooie posts van Savage Rivale voorbijkomen en nam contact op.
“Bas kwam binnen met de woorden ‘Wij gaan voor jullie miljoenen regelen’. Ik dacht daar heb je er weer zo een die gouden bergen belooft, maar die gouden bergen werden ook waargemaakt. Dat is heel uitzonderlijk.”, geeft Emile aan. Samen met Martijn deed Bas na zes maanden de eerste subsidieaanvraag en dat resulteerde in maar liefst 1,2 miljoen subsidie vanuit het Innovatie Prestatie Contract. Met dit bedrag kon het eerste prototype, dat onder de motorkap nog te wensen overliet, worden doorontwikkeld naar prototype twee en ook prototype drie. Dat maakte Savage Rivale klaar om de markt op te gaan. Het ontwerp werd in 2016 verkocht aan de ‘Japanse Tesla’ Green Lord Motors (GLM). Met de opbrengsten hiervan is Savage Rivale nu het project Coastrunner aan het ontwikkelen, een vierpersoons elektrische strandkar. Het ‘kleine broertje’ van de sportwagen.

Een duurzame samenwerking
“Om tot een verkoopbaar product te komen, heb je een lange adem nodig. De vele innovatiesubsidies die Nederland rijk is, zijn in de beginfase een fijn duwtje in de rug. Bas zegt wel eens gekscherend ‘Zonder Savage Rivale geen Real1ze’, het was namelijk het eerste project en een mooie start van het bedrijf”. En niet alleen de start van de Real1ze, maar ook de start van een goede en duurzame samenwerking tussen de twee. “Het was veel meer dan alleen de financiële know-how. Bas kent onze markt, begrijpt de techniek, weet waar wij tegenaan lopen én zorgt dat de nodige administratie helemaal klopt. Dat is voor ons een groot voordeel”.

Op dit moment lopen er geen aanvragen voor een innovatief product, enkel de WBSO. Volgend jaar hoopt Emile weer, samen met Real1ze, een subsidie aanvraag te kunnen doen. “Ik verwacht dat wij over 10 jaar nog steeds samenwerken met Real1ze, voor hun kennis maar ook de betrokkenheid. En wat ik nogmaals wil benadrukken, het zijn niet alleen mannen in pakken die van alles beloven, het wordt écht waargemaakt.”, aldus Emile.

Vorig bericht
Savage Rivale: ‘Het bleef niet bij mooie beloftes, het werd ook waargemaakt.’
Volgend bericht
Pleco Therapeutics werkt met behulp van subsidie aan een nieuwe manier om kanker te behandelen