Kosten en uitgaven administratie
Een kosten- en uitgaven-administratie voor WBSO-projecten omvat facturen die verband houden met wat er in de WBSO-aanvraag is ingediend en goedgekeurd.
Tips voor een optimale kosten- en uitgaven-administratie
- Voor de WBSO is de ‘ingebruikname’ van het middel leidend. Voor bijvoorbeeld de aanschaf van prototype-materiaal betekent dit het moment dat deze verwerkt werd in het prototype, niet de offerte-, factuur-, of betaaldatum.
- Alleen kosten- en uitgaven die genoemd zijn in een goedgekeurde WBSO-aanvraag mogen meegenomen worden in de uiteindelijke realisatie.
- Je mag schuiven tussen de hoogte van de kosten en uitgaven tussen posten en tussen projecten
- Het kan voordelig zijn om binnen een fiscale eenheid slim gebruik te maken van meerdere B.V.’s, waarbij er zowel forfait als kosten en uitgaven voordeel genoten kan worden
- Het kan interessant zijn om een machine nog tijdens een WBSO-project aan te schaffen. Als deze echt bijdraagt aan het WBSO-project, krijg je een deel terug via de WBSO.
Typische posten voor kosten en uitgaven zijn:
- Aanschaf van prototype-materiaal (voor een prototype zonder commerciële waarde)
- Externe test-, validatie-, en octrooi-kosten
- Huur van een lab (ook elektriciteit), of apparatuur
- Licentiekosten voor R&D
- Aankoop van machines/tooling die nodig zijn in het WBSO-project
Uitgesloten voor de kosten en uitgaven zijn de volgende posten:
- Uitbesteed onderzoek
- Opleidingen/cursussen voor personeel
- Kosten van de inhuur van arbeid
- Bouwen van een (deel van een) prototype die later een productieve/commerciële waarde gaat krijgen
- Kosten die niet 100% maar enkel gedeeltelijk toe te schrijven zijn aan het WBSO-project